تصاوير ميانگذر درياچه اروميه
میانگذر دریاچه ارومیه به طول 1276 متر، دارای دو مسیر جداگانه رفت و برگشت خودرو و مسیر عبور قطار است که با هدف کاهش فاصله ارومیه تا تبریز از 240 به 130 کیلومتر ساخته شده است.
محمود احمدینژاد هنگام افتتاح میانگذر دریاچه ارومیه ادعا کرد که مطالعات دقیقی برای ساخت آن انجام شده و شرایط محیطی آن در نظر گرفته شده است.
گفتنی است برخی از کارشناسان به دلیل مشکلات زیستمحیطی دریاچه ارومیه، از ابتدا با طرح ساخت پل میانگذر بر روی آن مخالفت کرده بودند.
بحران زیستی دریاچه ارومیه
مشکل دریاچه ارومیه که یکی از منحصر به فردترین تالابهای آبی جهان است، به خشکسالی و حفر چاههای کشاورزی محدود نمیشود.
مدتی پیش، 221 تن از نمایندگان مجلس در نامهای به محمود احمدینژاد از دولت خواستند که در مورد مشکلات زیست محیطی دریاچه ارومیه فورا اقدام کند.
اما وزرات راه به عنوان کارفرمای پروژه ساخت پل میانگذر ادعا کرد که بحران به وجود آمده در اکوسیستم دریاچه ربطی به این پروژه ندارد.
این میانگذر، دریاچه ارومیه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده و در نتیجه وضعیت طبیعی آب آن از جمله جریانهای آبی بستر و غلظت نمکی دریاچه را بر هم زده است.
این تغییر سبب افزایش غلظت آب و شور شدن آب دریاچه شده است که شرایط زندگی جانوارن بومی و آبزیان آن را مختل کرده و پهنهزاری از نمک در جای جای آن به وجود آورده است.
با این حال برخی مسئولان وزرات راه بدون توجه به مخالفتهای سازمان محیط زیست گفتهاند که با عبور از خشکسالی و افزایش سطح آب این دریاچه، مشکلات آن نیز حل خواهد شد.
کارشناسان محیط زیست برخلاف نظر مسئولان وزات راه، اساسا طرح پل دریاچه ارومیه را که بدون در نظر گرفتن پیامدهای نامطلوب زیست محیطی به اجرا درآمده است، زیر سوال میبرند.



